donderdag 31 juli 2014

Theedoek

Vandaag een vrije dag. Heerlijk om "uit te kunnen slapen"  tot 7 uur. Normaal ben ik om 06:00 al aan het werken. De dag begon ik lekker met op het balkon wat te zitten en te kijken naar hoe onze katten rond zaten te neuzen. Hier en daar wat plantjes de nodige zorg gegeven. En wat is het genieten van de tomaatjes die goed gaan kleuren en er ook 2 aardbeitjes goed rood kleuren. 

Eind van de ochtend vond ik het tijd dat ik een 'to-do' item, van mijn lange waslijst van dingen die ik ooit nog wil maken, eens tot uitvoer ging brengen. En jawel, je raad het al (goh, heeft de titel van dit blogbericht mij verraden?) het werd een theedoek. 
Weken lang hing er al een gewassen en gestreken lap ongebleekt katoen aan de vaste waslijn in de slaapkamer. En vandaag mocht hij onder de naaimachine om een theedoek te worden.

Het idee was om er zelf wat op te maken. Nu had ik nog textielstiften van ons trouwen en ergens lagen nog grote uitgestanste letters. En wat krijg je dan? Juist, een doek waar groot op staat waar hij voor bedoeld is.

Hier zie je de paar stappen die ik gevolgd heb om het resultaat te krijgen.


De lap zelf of  maat geknipt, zomen erin gestreken en vervolgens genaaid. Er zit helaas een klein schoonheidsfoutje in, maar daar leer ik alleen maar van. 

De stencils erop, goed recht leggen (daar gebruikte ik de lineaal voor). Textielstiften bij de hand en dan is het natrekken van de letters en eventueel een lijnpatroon erin tekenen. Wat je niet op de foto ziet, maar ik wel als tip mee wil geven: plak de stencils met schilderstape op de stof zodat ze niet verschuiven.


Hier het resultaat voodat ik het gestreken heb.

En zie hier....het doekje na het strijken. Door het strijken fixeer je de inkt in de stift. 
Nu maar eens gebruiken om te zien hoe de theedoek zich houdt na meerdere malen gebruiken.


Ik ben trouwens nog bezig met een schilder project..... heeft een tijdje stil gestaan, want ik had geen zin/puf/energie...... Maar gisteren ben ik er weer verder aan gegaan.

We zijn trouwens nog steeds bezig met een koophuis. We hebben er nu een op het oog en zijn er serieus mee bezig. Dus ook dat kost de nodige energie en soms ook wat nachten met minder slaap. Vandaar dat er de laatste tijd minder uit mijn handen komt.  Mocht dit huis doorgaan, dan heb ik eindelijk (!!!!) mijn eigen crea-hok. Laten we hard duimen dat het door gaat hihi.

Een hele fijne dag nog toegewenst en geniet van de zon waar mogelijk. 

Groetjes,

Wendy




Geen opmerkingen: